Båstads kommun söker verksamhetsekonomer
Omgivet av hav i tre väderstreck, med vacker natur och goda kommunikationer är Båstads kommun en modern idyll med fullskalig service. Vårt strategiska läge på Bjärehalvön med två järnvägsstationer, närhet till flygplats och motorväg gör oss dessutom till en attraktiv pendlingskommun och kreativ mötesplats för olika människor, erfarenheter och kompetenser.
Vår vision är att vara en förebild för ett friskt liv och hållbart entreprenörskap samt att attrahera människor som vill värna det sunda livet och utveckla kunskap, kultur och affärer. Båstads kommun är en attraktiv och utvecklande arbetsplats där vår värdegrund bygger på professionalism, arbetsglädje och respekt. Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans gör skillnad varje dag. Genom samarbete och utveckling samt kompetenta och engagerade medarbetare, ger vi god service till våra medborgare.
Vi söker nu nya medarbetare till vår ekonomiavdelning!
Ekonomiavdelningen jobbar med ekonomi, övergripande mål- och kvalitetsstyrning samt upphandling och inköp. Vi söker två verksamhetsekonomer, varav en med inriktning på investeringar.
Rollen som verksamhetsekonom med fokus på investeringar
Tjänsten som verksamhetsekonom med inriktning på investeringar har delvis en ny utformning och är placerad på kommunledningens centrala ekonomiavdelning. Vi söker en ekonom med uppdraget att utveckla Båstad kommuns investeringsstyrning. Vi erbjuder ett självständigt, varierande och utvecklande arbete. Du kommer att ha en samordnande roll i kommunens planering och uppföljning av investeringarna ur ett ekonomiskt perspektiv. I rollen ingår även att ansvara för redovisning och uppföljning av kommunens exploateringsverksamhet samt vara kommunens ekonom avseende fastighetsfrågor. Rollen kan även innebära att arbeta med uppföljning inom kommunstyrelsens övriga verksamheter.
Båstads kommun har med anledning av en förändrad demografi haft och kommer ha större investeringsprojekt. Vår fastighetsorganisation är också under förändring, vilket gör rollen spännande och utvecklande och med stor möjlighet att påverka rutiner och arbetssätt.
Arbetsuppgifter
I din roll kommer du att arbeta brett med uppföljning, analys och stöd kopplat till kommunens investeringar, exploateringsverksamhet och fastighetsförvaltning samt arbeta med uppföljning inom kommunstyrelsens övriga verksamhetsområden.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:
• Ansvara för uppföljning, analys och rapportering av kommunens investeringsprojekt
• Redovisning och uppföljning av exploateringsverksamheten
• Ekonomiskt stöd till fastighetsavdelningen inklusive budget, kalkyler och nyckeltal
• Samverka med projektledare, verksamheter och ledning kring ekonomiska frågor
• Bidra till utveckling av rutiner, modeller och processer inom investerings- och fastighetsekonomi
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Högskoleutbildning inom ekonomi, gärna med inriktning mot redovisning, controlling eller fastighetsekonomi
• God analytisk förmåga och ett strukturerat arbetssätt
• Förmåga att ta initiativ, vara drivande och arbeta självständigt och i team
• Förmåga att kommunicera ekonomisk information på ett pedagogiskt sätt
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av arbete med investerings- eller fastighetsekonomi, gärna inom offentlig sektor
• Erfarenhet av kommunal redovisning, exploateringsredovisning och löpande bokföring av investeringar
• Kunskap om kommunala fastighetsfrågor och ekonomiska kalkyler i bygg- och anläggningsprojekt
Rollen som bred verksamhetsekonom
Som centralt placerad ekonom kommer du i huvudsak arbeta med verksamheter inom kommunstyrelsens ansvarsområden, kommunledning och teknik och service. Inom teknik och service är det områdena gata och park, vatten och avlopp, kultur och fritid som du kommer att arbeta med. I arbetsuppgifterna ingår att vara stöd i arbetet med budget, uppföljning och bokslut. Fördjupade analyser av verksamhet/ekonomi är också vanligt förekommande.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Högskoleutbildning inom ekonomi, gärna med inriktning mot redovisning och ekonomistyrning
• God analytisk förmåga och ett strukturerat arbetssätt
• Förmåga att ta initiativ, vara drivande och arbeta självständigt och i team
• Förmåga att kommunicera ekonomisk information på ett pedagogiskt
• Erfarenhet av controllerarbete, gärna inom offentlig sektor eller teknisk verksamhet
För båda rollerna söker vi dig som är analytisk och har ett starkt öga för detaljer och siffror. Du är inte rädd för att ta dig an utmaningar och drivs av att ständigt utveckla dig själv och ditt arbete. Vi ser också att du är en trygg person med en prestigelös och ödmjuk attityd och bra på att upprätthålla, koordinera och utveckla förtroendefulla relationer och samarbeten.
Vi ser fram emot din ansökan
I denna rekrytering samarbetar vi med Capus och intervjuer sker löpande. Skriv gärna i din ansökan vilken av rollerna som du är mest intresserad av.
Vi ser fram emot din ansökan senast 3 december. Fysiska intervjuer kommer att hållas på plats fredag eftermiddag den 12 december.
För frågor kontakta rekryteringskonsult Pia Strandh på 073-340 92 13, pia.strandh@capus.se
En av våre konsulenter vil ta kontakt med deg
+46 856 005 700 / kontakt@capus.se
Telefon
+46 856 005 700
E-postadress
kontakt@capus.se
Sök via mobil