Vad händer med hemmakontoret?
Hemmakontor. Det var på allas läppar under pandemin. Nu har samhället återhämtat sig och debatten kring hemmakontor fortsätter. Vad förväntas egentligen av dig som ska rekrytera till lediga tjänster för att göra dig attraktiv i kandidaternas ögon?
- Publiceringsdatum: 07.11.2022
Pandemin gjorde något med hur vi arbetar. Plötsligt hölls arbetsmöten i pyjamas, restid blev arbetstid. Jonglering av förskola, skola och fritidsaktiviteter blev en lek.
Sedan var pandemin över. Hunden som hade vant sig vid lunchpromenaden gick in i djup depression när mamma och pappa var tvungna att återvända till kontoret.
Media har översvämmats av artiklar om arbetsgivare som vill ha tillbaka sina anställda på kontoret . Det är här de bygger kultur, det är här de bygger laganda, och det är här de ser och blir sedda av ledningen.
Samtidigt är det många som anser att pandemin visar att de arbetar mycket mer effektivt från hemmakontoret. Vardagen med att hämta barn och anpassa kalendern som är proppfull med aktiviteter går äntligen mot sitt slut.
Hemmakontoret efter pandemin
Vi är långt inne i det första året av ”post-pandemin”-eran. Det är fortfarande kandidaternas arbetsmarknad. Inom vissa yrkesområden får de bästa medarbetarna välja och vraka i jobboffert. Hur ska du som rekryterande verksamhet hantera hemmakontorsfrågan?
– Måste vi erbjuda arbete på hemmakontor, även om vi helst vill ha medarbetaren på kontoret? Den frågan får vi från många kunder, säger senior rådgivare Kristine Sandstå på Capus.
Särskilt när medarbetaren är ny i verksamheten är det viktigt för många arbetsgivare att ha dem på jobbet, både för att de själva ska lära känna medarbetaren, men också för att medarbetaren ska bli en del av företagets kultur och sociala miljö.
– Att svara på frågan om hemmakontor är inte helt lätt. Det råder ingen tvekan om att kandidater på dagens arbetsmarknad förväntar sig flexibilitet från arbetsgivaren. Samtidigt ser vi att många kandidater också undrar vad företaget har för sociala aktiviteter och evenemang för att etablera en bra arbetsmiljö, säger Sandstå.
Hemmakontoret är viktigt för kandidaterna
Capus-rådgivaren upplever att kandidaterna förstår att det finns vissa typer av tjänster där man bara behöver vara fysiskt närvarande på jobbet.
– Trots det ser vi att hemmakontoret har blivit ämne i de allra flesta rekryteringsprocesser. Det viktigaste för dig som arbetsgivare är att vara medveten om detta i förväg. Var tydlig med vilka riktlinjer du vill ge för användningen av hemmakontor, säger partner Erling Lampe i Capus.
Vill du som företag att dina anställda ska vara på jobbet fyra av fem dagar i veckan och kan jobba hemma en dag? Ja, då bör du vara medveten om detta i rekryteringsprocessen. Och berätta för kandidaterna varför ni tycker att det här är rätt, rekommenderar Lampe.
Lyssna på kandidaterna
– Men lyssna också på kandidaterna. Det är synd om den perfekta medarbetaren tackar nej till erbjudandet, bara för att dennes vardag är bättre med två dagars hemmakontor, samtidigt som du bara är villig att låta denne jobba hemma en dag. För vissa jobbkategorier är det sådan brist på kandidater att man måste anpassa sig lite för att fånga upp de skickligaste medarbetarna, säger Kristine Sandstå.
Är du osäker på hur du ska hantera problemet med hemmakontoret? Då bör du diskutera det i god tid innan rekryteringen.
– Använd oss som rådgivare. Vi känner till kandidaterna, vi känner till marknaden och vi känner till branschen. Tillsammans hittar vi bra lösningar både för att du som verksamhet ska nå målet att framgångsrikt rekrytera en medarbetare som skapar värde, och för kandidaten, som vill utvecklas, nå sina karriärmål och ändå ha ett ordentligt socialt liv, säger Lampe.
Ska du rekrytera nya medarbetare? Kontakta oss!
Kristine Sandstå
Kristine är senior rådgivare på Capus, och arbetar främst med rekrytering av chefer och specialister till offentlig sektor.
Erling Lampe
Erling har god erfarenhet av rekrytering inom privat och offentlig sektor med tyngdpunkt på bygg, tekniska tjänster och projektledning.