Helsingborgs stad söker Driftschef

Helsingborgs stad söker Driftschef

Nyckelinformation

Jobbtitel:
Driftschef
Arbetsgivare:
Helsingborgs stad
Ansökningstid:
2025-11-02

Kontakta konsult

Johanna Wållgren

Recruitment Consultant - Public Sector

Du vill något. Det vill vi med! Hos oss går vi från vilja till handling så här har du alla förutsättningar att påverka och få saker gjorda. Vi lyssnar, hjälps åt och jobbar för att dra åt samma håll. Här finns möjligheterna för dig som vill skapa, bygga, förändra, uppleva och utvecklas. Helsingborg är staden för dig som vill något. 


Vill du vara med och bygga upp Fastighetsförvaltningens nya Driftsenhet? Vi söker nu en driftschef som vill ta ett helhetsansvar för våra driftsavtal, säkerställa teknisk kompetens och driva innovation inom fastighetsteknik.

 

Välkommen till Fastighetsförvaltningen!

Fastighetsförvaltningen, med runt 70 medarbetare, ansvarar för förvaltning och utveckling av stadens ägda och bebyggda fastigheter och bostadsrätter. Fastighetsförvaltningen driver byggnadsprojekt och bistår övriga förvaltningar i lokalförsörjningsprocessen. Lokalerna skall vara ändamålsenliga och förvaltas med låg miljöbelastning och låga driftskostnader. Verksamheten drivs som en resultatenhet med ett långsiktigt hållbart tidsperspektiv och i konkurrens med andra aktörer. Lokalerna upplåts på affärsmässiga villkor med tydliga hyresavtal och med marknadsliknande hyra. Fastighetsförvaltningen är en utpräglad beställarorganisation.

 

Fastighetsförvaltningen har egen kompetens inom förvaltning, projektledning, lokalförsörjning, administration samt teknik, säkerhet och miljö. Tjänster därutöver upphandlas i konkurrens. Fastighetsförvaltningen förvaltar 269 lokalobjekt med en totalyta på drygt 700.000 m2 samt 600 bostäder med en yta om 25 000 m2, med ett bokfört värde på totalt 4 500 mnkr. Vi omsätter 1.000 mnkr och investerar för 500-600 mnkr per år.

 

Vi har som målsättning att vara Sveriges smartaste fastighetsutvecklare med fokus på effektiva verksamhetslokaler.

 

Rollen som Driftschef

Utöver rollen som chef där du har personal- och arbetsmiljöansvar för din grupp kommer du ha ett brett spektrum av arbetsuppgifter såsom att:

  • Ansvara för uppföljning och utveckling av våra driftsavtal.
  • Vara beställarens representant och entreprenadsansvarig för driftsavtalen, vilket innebär att du kommer att vara kravställaren gentemot våra driftsbolag. Det är därför viktigt att du vågar utmana och följa upp.
  • Säkerställa att fastighetsteknisk kompetens finns och utvecklas inom enheten.
  • Arbeta nära våra förvaltare, tekniska förvaltare, serviceanmälan, myndighetssamordnare övriga specialister och enhetschefer för att skapa synergier och effektiv drift.
  • Våga tänka nytt för att bidra till, identifiera och implementera innovativa lösningar inom fastighetsteknik.

Enheten består idag av tre medarbetare men antalet medarbetare kommer att utökas med ytterligare minst tre personer under våren. Du kommer att spela en central roll i att forma enheten och dess arbetssätt, med stort utrymme för egna initiativ och utveckling.

 

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • Flerårig erfarenhet av fastighetsdrift.
  • God teknisk kompetens inom fastighetssystem såsom ventilation, värme, kyla eller styr- och reglerteknik.
  • Erfarenhet av att arbeta med driftsavtal – inklusive uppföljning, kravställning och utveckling.
  • Vana att samarbeta med externa leverantörer och entreprenörer.
  • Förmåga att identifiera och driva innovation inom fastighetsteknik.
  • Relevant utbildning inom fastighetsteknik, energi, VVS eller motsvarande.
  • Lätt för att skapa kontakter och har en god samarbetsförmåga.
  • Mod att ställa krav och följa upp att avtal och leveranser håller hög kvalitet.
  • Ett strukturerat arbetssätt och förmåga att se helheten i komplexa tekniska miljöer.

Vi söker en erfaren chef och ledare som skapar förtroende och som uppmuntrar till att testa nytt, lär av erfarenheter och ser värdet i gemensamma lösningar. Ditt ledarskap präglas av nyfikenhet, mod och en genuin vilja att utveckla – tillsammans. För oss är det viktigt att du är positiv, driven, engagerad, ansvarsfull och noggrann. Du ska ha förmågan att utveckla rutiner och bidra till avdelningens och förvaltningens utveckling samt förstå och respektera förutsättningarna i en politiskt styrd organisation. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet från kommunal verksamhet.


Vi erbjuder

  • Möjlighet att vara med från start och påverka utformningen av en ny enhet.
  • Ett nära samarbete med engagerade och kompetenta kollegor inom teknik och förvaltning.
  • En arbetsplats som satsar på innovation, hållbarhet och utveckling.
  • En roll med stort ansvar och möjlighet att göra verklig skillnad.

Att jobba i Helsingborgs stad
Du kommer att utgå från Fastighetsförvaltningen i centrala Helsingborg. Vi tycker att det är viktigt med en god balans mellan jobb och fritid och erbjuder dig därför en flexibel arbetsplats. Vi vet att det allra viktigaste som finns för en organisation är medarbetare som trivs, som mår bra och som kan arbeta på ett hälsosamt och hållbart sätt. Därför har vi flera förmåner som fokuserar på just din hälsa som bl.a. möjlighet till flexibel arbetstid, fler semesterdagar när du fyllt 40, löneväxling, pension och semesterväxling.

 

Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden: https://helsingborg.se/arbete/sa-ar-det-att-jobba-i-staden/

 

Låter detta som en spännande tjänst för dig? Välkommen med din ansökan!

 

Vi ser fram emot din ansökan

Vi ser fram emot din ansökan senast den 2 november. 

I denna rekrytering samarbetar vi med Capus. För ytterligare information kring tjänsten kontakta Johanna Wållgren på 072-660 18 68 eller johanna.wallgren@capus.se

 

Tjänsten kan komma att bli placerad i säkerhetsklass och du kan då bli säkerhetsprövad.

 

Sista ansökningsdag: 2 november 2025

Anställningsform: Tillsvidare

Omfattning: Heltid

Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse, önskvärt 1 mars.

 

 

 

Kontakta oss gärna

Johanna Wållgren

Recruitment Consultant - Public Sector

Sök tjänsten