Är du en ekonom som gillar att dela med dig av dina kunskaper, ser värdet i att utveckla processer och arbetssätt? Då ser vi fram emot att höra ifrån dig!
Nätkraft Borås AB är ett kommunägt bolag med drygt 80 anställda. Vårt arbete präglas av samhällsnytta. Borås växer och i takt med att även den gröna omställningen tar fart ökar även efterfrågan på energi. Nätkraft Borås AB har en betydelsefull roll när det gäller att bidra i elektrifieringen och i att utveckla och förvalta samhällsbärande, robusta el- och fibernät för att invånarna i Borås ska ha möjlighet att leva ett modernt liv.
På
www.natkraftboras.se hittar du mer information om oss och våra tjänster.
Vi har nyligen genomfört en bolagsombildning för att säkerställa lagefterlevnad enligt revideringar i ellagen. Vi ser en ökad efterfrågan på våra tjänster och ökade krav på kontinuitet och god ekonomistyrning. Vi är certifierade enligt 14 001 och 27 001 där vårt ledningssystem kvalitetssäkrar genom att vi arbeta processorienterat med vårt förbättrings- och riskarbete.
Välkommen till avdelningen Stab
I tjänsten som ekonom är du organiserad inom ekonomifunktionen som tillsammans med HR, IT, Kommunikation, Kundservice, Arkiv/diarie samt styrelseansvar, utgör avdelningen Stab på Nätkraft Borås AB. Du ingår i det operativa redovisningsteamet och kommer ha ett nära samarbete med dina kolleger och andra funktioner i bolaget.
Med din kompetens bidrar du till att teamet samarbetar och nyttjar kompetenserna på bästa sätt samt arbetar med ständiga förbättringar i vardagen.
Ansvarsområde
Du kommer att ansvara för leverantörsreskontran samt löpande med bokföring och avstämningar kopplat till ditt ansvarsområde men även bidra i det gemensamma uppdraget vid tex revisioner, bokslut och rapportering. Du ansvarar för att försystemet integreras i redovisningen så att goda förutsättningar finns för rapportering och att verksamheten bidrar till bolagets mål och uppdrag.
Du bidrar även till att utveckla inköpsprocessen och ser till att rutiner och användarstöd finns för att dels kunna hålla nödvändiga tidplaner dels vara ett relevant stöd till verksamheten.
Du kommer att ansvara för vissa löneadministrativa uppgifter och säkerställa att hanteringen är korrekt utifrån dels redovisningslagar dels skattelagstiftning.
Du blir en viktig del i ekonomifunktionens uppdrag genom att dels stödja verksamheten i hantering av fakturaflödet, dels stötta i deras behov av uppföljning av verksamhet på olika nivåer.
Tjänsten innebär även att bidra i vårt bolagsgemensamma arbete med digitalisering, automatisering samt kontinuitetsarbete.
Dina arbetsuppgifter
I rollen som ekonom är du ansvarig för den löpande redovisningen kopplat till din process men du bidrar även i ekonomifunktionens uppdrag och till verksamhetens behov.
- Redovisning och bokföring: Ansvarar för alla löpande bokföring inom ditt ansvarsområde, att ditt arbetssätt bidrar till att redovisningen leder till ett rättvisande resultat samt genomföra analyser, avstämningar och uppbokningar i boksluten.
- Du ser till att arbetssätt bidrar till ett effektivt fakturaflöde och därmed en god likviditet.
- Du bidrar till att bolagets investeringsredovisning uppfyller verksamhetens och intressenternas krav och behov
- Utbildar: Du utbildar verksamheten löpande där du bedömer kunskapshöjning behövs, du vägleder i metodik och ser till att information och anvisningar finns för bästa stöd till verksamheten.
- Processledare: Ansvarar för och utvecklar leverantörsreskontraprocessen och säkerställer att hanteringen följer gällande redovisningsprinciper och lagar.
- Månads- och årsbokslut/rapportering: Du bidrar i bokslutsarbetet och olika rapporteringar som ingår i ekonomifunktionens uppdrag.
- Verksamhetsstöd: Du bistår verksamheten med ekonomiskt stöd i ekonomiska frågor, ingår i verksamhetsprojekt och stöttar projektledare och chefer i deras uppdrag.
- Omvärld: Du håller dig uppdaterad på förändringar i lagstiftningen och regleringar och säkerställer att processerna revideras i enlighet.
- Intern kontroll/förbättringsarbete: Du lyfter risker, avvikelser och förbättringar i processerna och bidrar i utvecklingsarbetet, genomför kontroller enligt intern kontrollplan för att säkerställa att bokslutsprocessen är effektiv och att riskerna för felaktigheter eller oegentligheter minimeras.
- Samarbete: Du är van att bidra till att teamet uppfyller sitt uppdrag och når sina mål
Det här söker vi hos dig
Vi söker en självgående kandidat med god erfarenhet av redovisning och vana av att arbeta med leverantörsreskontra. Du ser förhållandet mellan inköp och redovisning samtidigt som du har ett fokus på att förenkla och förtydliga för användarna. Du är digital och är van att hantera olika ekonomisystem.
Du drivs av att stötta andra och ser det som naturligt att utbilda andra. Du är en fena på kommunikation och är pedagogisk. Du vill bidra till andras utveckling och fokuserar på att det skall vara enkelt att göra rätt. Rollen kräver att du är trygg och stabil i din yrkesroll och är öppen för att ta dig an nya utmaningar. Du har ett gott självledarskap och bidrar till en öppen och trygg arbetsplats. Du är bra på att organisera ditt arbete effektivt och drivs av att kunna stötta och bidra i andras uppdrag.
Det är meriterande om du tidigare arbetet med redovisning inom energibranschen eller i ett kommunalt bolag. Du behärskar svenska obehindrat i både tal och skrift.
Kvalifikationer
Du har en eftergymnasial utbildning inom redovisning och flera års erfarenheter av operativ redovisning och bokslutsarbete i ett stort eller medelstort bolag/koncern. Du har djupgående kunskap om redovisningsprinciper och förmåga att tillämpa dem i praktiken samt goda kunskaper inom moms- och skatteregler. Du har generellt en god systemvana och ett digitalt arbetssätt. Noggrannhet i arbete, gott omdöme samt analytisk förmåga är viktigt för dig. Du har också hög digital förmåga, erfarenhet av att arbeta med olika bokföringssystem, ekonomiska programvaror samt mycket goda excelkunskaper.
Det är meriterande om du har goda kunskaper i Agresso, har erfarenhet av automatiseringar och digitaliseringar samt har erfarenhet av processledning.
Personliga egenskaper
För att trivas i rollen är det viktigt att du förutom att ha ett genuint intresse av redovisning, värdesätter samarbete, är målinriktad, ser det som naturligt att utveckla dig själv samt bidra till utveckling av verksamheten och ditt team. Du är van att arbeta självständigt, effektivt och strukturerat samtidigt som du trivs i en föränderlig miljö. Du har ett positivt förhållningssätt, drivs av att förenkla arbetssätt samt fokus på att skapa mervärde för dem vi är till för.
Vi strävar efter en stöttande kultur där medarbetare bidrar till utveckling utifrån sin kompetens och fokuserar på ett lärande i vardagen. Det är viktigt att vi alla bidrar till en arbetsplats vi trivs på och är stolta över! Våra värdeord skall spegla hur vi agerar i vår vardag: vi vågar, vi litar på varandra och vi vill!
Ansök nu och bidra till Borås framtid!
Är du personen som vill bidra till vårt bolags uppdrag med dina kompetenser? Skicka in din ansökan redan idag!
I den här rekryteringen samarbetar Nätkraft Borås AB med Capus AB och du blir anställd direkt hos Nätkraft Borås AB. Urval och intervjuer sker löpande så välkommen med din ansökan så snart som möjligt, dock senast 13 oktober 2024. Vi kommer att utföra bakgrundskontroller inför en eventuell anställning.
Kontaktuppgifter
Vid frågor är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Johanna Wållgren på 072-660 18 68 eller johanna.wallgren@capus.se alternativt Pia Strandh på 073-340 92 13 eller pia.strandh@capus.se
Har du frågor som rör tjänsten är du också välkommen att kontakta Stabschef Agnetha Qvart på 0704-67 63 92 alternativt agnetha.qvart@natkraftboras.se
Fackliga representanter:
VISION: Ola Ståhl, 0708-35 72 64, ola.stahl@natkraftboras.se
SVERIGES INGENJÖRER: Therese Benjaminsson, 033-35 72 49, therese.benjaminsson@natkraftboras.se