Teknisk förvaltare till Helsingborgs Stad

Teknisk förvaltare till Helsingborgs Stad
Sista ansökningsdag har tyvärr passerat och det är inte längre möjligt att ansöka. Kolla gärna på våra andra lediga tjänster eller kontakta oss på kontakt@capus.se.

Nyckelinformation

Jobbtitel:
Teknisk förvaltare
Arbetsgivare:
Helsingborgs kommun - Fastighetsförvaltningen
Placeringsort:
Helsingborg
Ansökningstid:
2024-12-08

Kontakta konsult

Pia Strandh

Head of Business area - Public Sector
Du vill något. Det vill vi med! Hos oss går vi från vilja till handling så här har du alla förutsättningar att påverka och få saker gjorda. Vi lyssnar, hjälps åt och jobbar för att dra åt samma håll. Här finns möjligheterna för dig som vill skapa, bygga, förändra, uppleva och utvecklas. Helsingborg är staden för dig som vill något.

Fastighetsförvaltningen med sina 70 medarbetare ansvarar för förvaltning och utveckling av stadens ägda och bebyggda fastigheter och bostadsrätter. Vi har som målsättning att vara Sveriges smartaste fastighetsutvecklare med fokus på effektiva verksamhetslokaler. Nu växer vårt uppdrag och vi har behov av att tillsätta ytterligare en teknisk förvaltare i vårt team. Har du arbetslivserfarenhet inom fastighetsbranschen och goda kunskaper inom fastighetsteknik? Då vill vi gärna att du hör av dig till oss.

Välkommen till Fastighetsförvaltningen!
Fastighetsförvaltningen driver byggnadsprojekt och bistår övriga förvaltningar i lokalförsörjningsprocessen. Lokalerna skall vara ändamålsenliga och förvaltas med låg miljöbelastning och låga driftskostnader. Verksamheten drivs som en resultatenhet med ett långsiktigt hållbart tidsperspektiv och i konkurrens med andra aktörer. Lokalerna upplåts på affärsmässiga villkor med tydliga hyresavtal och med marknadsliknande hyra. Fastighetsförvaltningen är en utpräglad beställarorganisation. Fastighetsförvaltningen har egen kompetens inom förvaltning, projektledning, lokalförsörjning, administration samt teknik, säkerhet och miljö. Tjänster därutöver upphandlas i konkurrens. Fastighetsförvaltningen förvaltar 270 lokalobjekt med en totalyta på drygt 700.000 m2 samt 600 bostäder med en yta om 25 000 m2, med ett bokfört värde på totalt 4 500 mnkr. Vi omsätter 1.000 mnkr och investerar för 500-600 mnkr per år.

Som teknisk förvaltare ingår man i fastighetsavdelningen och förvaltarenheten som företräder förvaltningen som fastighetsägare. I rollen som teknisk förvaltare ansvar du övergripande för fastighetstekniken i ditt tilldelade fastighetsbestånd som du delar med två fastighetsförvaltare. Den löpande fastighetsdriften är upphandlad och sköts av externt driftsbolag. Fastigheterna består i huvudsak av förskolor, skolor, idrottsanläggningar och olika typer av vårdboenden, men också kulturfastigheter så som Rådhuset, Kärnan och Sofiero. Majoriteten av hyresgästerna är interna inom Helsingborgs Stad, men det finns även en hel del externa hyresgäster som till största delen består av privata skolor och förskolor.

Rollen som teknisk förvaltare
Den tekniska förvaltaren ansvarar för all teknik inom tilldelat fastighetsbestånd och förväntas ha god kunskap om den tekniska statusen. Det innebär att ta fram, planera och följa upp underhållsplaner inom det fastighetstekniska området och prioritera tillsammans med fastighetsförvaltare. I uppdraget ingår också att följa upp energiförbrukning och ta fram förslag på energibesparande åtgärder kopplade till teknik. Den tekniska förvaltaren har stor delaktighet i uppföljning av driftsbolagen och ska vara delaktig på driftsmöten, samt vara ute i fastigheterna tillsammans med driftsbolagen och göra stickprovskontroller, för att på så vis se till så att leverans sker utifrån avtalet. Det ingår även i rollen som teknisk förvaltare att vara delaktiga i projekt samt att driva mindre projekt när tid finns. Den tekniska förvaltaren ska vara uppdaterad i regelverk kopplat till fastighetsteknik, samt se till att fastighetenssystemet Vitec är uppdaterat inom det tekniska området.

I rollen som teknisk förvaltare har du kontakt med hyresgäster, myndigheter och entreprenörer. Du förväntas bidra aktivt till ett gemensamt, smart och innovativt arbetssätt med en positiv attityd. I rollen ingår också ett gemensamt ansvarstagande i framtagande av nya rutiner, prioriteringar och omvärldsbevakning för att på bästa sätt nå gemensamma mål och alltid vara i framkant. Du arbetar tätt ihop med fastighetsförvaltaren som har det övergripande ekonomiska ansvaret, samt med övriga kompetenser på avdelningen.

Vad vi söker hos dig
Vi söker dig som har högskoleutbildning eller liknade inom fastighetsteknik och minst 5 års arbetslivserfarenhet inom fastighetsbranschen, gärna med erfarenhet av teknisk förvaltning.  
Som person ser vi att du är positiv, driven, engagerad, ansvarsfull och noggrann. Du har lätt för att skapa kontakter, en god samarbetsförmåga, ett service- och målinriktat arbetssätt och du kan se verksamheten ur ett helhetsperspektiv. Du har också förmåga att utveckla rutiner, bidra till avdelningens och förvaltningens utveckling samt har ett förhållningssätt som är affärsmässigt. Du har även en förståelse och respekterar förutsättningarna i en politiskt styrd organisation.

Vi erbjuder dig ett intressant och ansvarsfullt arbete i ett positivt arbetsklimat med engagerade och kunniga kollegor.
Låter detta som en spännande tjänst för dig? Välkommen med din ansökan!

Vi ser fram emot din ansökan
Vi kommer att genomföra löpande intervjuer, men ser fram emot din ansökan senast den 8 december. I denna rekrytering samarbetar vi med Capus. För ytterligare information kring tjänsten kontakta rekryteringskonsult Pia Strandh på 073-340 92 13 eller pia.strandh@capus.se alternativt Cecilia Lundgren, Enhetschef förvaltning, på 0738-55 89 68 eller cecilia.lundgren2@helsingborg.se

Du lämnar din ansökan via ansökningsformuläret på helsingborg.se
 

Kontakta oss gärna

Pia Strandh

Head of Business area - Public Sector